Na czym polega pełna księgowość?
To szerokie pojęcie, które w praktyce biznesowej oznacza przede wszystkim prowadzenie ksiąg rachunkowych. Warto jednak spojrzeć na nie nieco szerzej, ponieważ sama ewidencja zdarzeń gospodarczych w tym przypadku byłaby uproszczeniem.
Dbanie o pełną księgowość firm to cały zespół działań zawierający między innymi takie elementy, jak:
- kompletowanie dowodów księgowych i ich dekretacja;
- prowadzenie i monitorowanie stanu rozrachunków;
- sporządzanie rejestrów VAT – dotyczących zarówno obrotu krajowego i wewnątrzwspólnotowego;
- przygotowanie i wysyłka deklaracji oraz jednolitych plików kontrolnych;
- ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposażenia;
- nanoszenie zapisów w dzienniku dokumentów;
- rozbudowana sprawozdawczość.
Warto jednak podkreślić, iż przytoczony katalog działań ma charakter otwarty i może różnić się w zależności od wielkości i charakteru przedsiębiorstwa. Wiele zależy również od tego, jakimi zasobami dysponuje Klient oraz jakie zadania chce i może delegować zewnętrznym specjalistom.
Przykładowo w obszar prowadzenia i monitorowania rozrachunków mogą wchodzić takie zadania jak: ustalanie sald z kontrahentami, dokonywanie odpisów aktualizujących należności czy też tworzenie korekt na potrzeby tak zwanych złych długów. Sporządzanie i wysyłka deklaracji może natomiast obejmować nie tylko obszar podatku VAT, lecz przykładowo również aspekty związane z podatkiem akcyzowym.
Niektórzy w dział rachunkowości wpisują również zagadnienia z obszaru kadr i płac, które mimo iż bazują na innym zespole zasad i przepisów, to są powiązane z pojęciem pełnej księgowości firm. Biura rachunkowe z reguły starają się wyodrębnić ten obszar w celu możliwości dopasowania oferty do potrzeb konkretnego Klienta. Korzystając z usług naszych specjalistów, którzy od lat współpracują z podmiotami z Legionowa i innych miast, można mieć pewność indywidualnego podejścia i obsługi na wysokim poziomie.